6 maj 2012

The Little Hulk


För länge sedan, jag var med om det där, inte jag själv personligen, nej, en kollega, en person i min bekantskapskrets, semestertider, kan ha varit i början av 90-talet. Kollegan åkte på utlandsresa och stannade borta i över en månad vill jag minnas. Vid hemkomsten var denne så till den milda grad förändrad, både till den fysiska och mentala biten, att vi inte kände igenom överhuvudtaget.

Ett par dagar in i VM och allt är sig likt förutom på två punkter: a) läktarna gapar tomma men kanske kommer publiken nu när Svenska hockeyförbundet sänker biljettpriserna b) Tre Kronor övertygar i inledningen av gruppspelet, har ju varit lite si så där med den saken tidigare om åren. Jaja.
Kollade en snutt på Lettland-Ryssland. Stundtals ryskt klapp-klapp. Dock, inget försvarsspel att tala om. Öppna oceaner. Ingen dum offensiv lina "Coach Bill"  plockar fram  i numerärt överläge: MALKIN-DATSJUK-KUZNETSOV. Mäh.
Skall försöka få en plats i hemmasoffan klockan 15. TV4. Finland-Slovakien. Trevligt med reklam men mellan varven bjuds man på hockey också.....Wikegård är ju så glad att man tror att hans mungipor spricker. Boork, då? Länge sedan jag hörde något om kvittningarnas betydelse i momentumens oförklarliga värld.

Ovan på bild. Ni kanske inte känner igen honom men låt mig då tala om för er att han heter Risto Siltanen, den lille hårdföre backen med det mäktiga slagskottet. Bortglömd? Nej, då. Debuterade i FM-ligan 1976/1977, som 17-åring en sensation. En av de bärande krafterna i Ilves tröja. Rankades som världens näst bäste back i sin åldersgrupp, efter Fetisov! Med i All Star-teamet vid junior-VM x 2. Som 20-åring till Edmonton där han snabbt blev en publikfavorit och lagets bästa back. Redan tredje säsongen i laget producerade helt ofattbara 63 (15+48) på 63 matcher d v s ett poäng i snitt. Det ni!
Peaken i hans karriär, som han säger, är ändå Canada Cup 1981 där han bildade backpar med Tapio Levo. De allra bästa var med den gången. Under världsmästerskapen i Västtyskland 1983 blev han abrupt hemskickad mitt under pågående turnering. På grund av kraftigt alkoholintag vill jag minnas.

Inga kommentarer: