3 maj 2012

Fem sekunder




VM i hockey har genom tiderna bjudit på flera närmast oslagbara rekord. Vissa prestationer är mycket svåröverträffade medan andra igen kommer att slås redan vid VM i Sverige/Finland 2012.
Årets VM-turnering har alla förutsättningar att bli sevärd. Flera av NHL:s mest lysande stjärnor är med vilket naturligtvis höjer nivån på världsmästerskapet som ofta anses vara något av en B-turnering.


Finland är som försvarande världsmästare med och krigar om medaljerna även i år men knappast att det räcker till guld igen. Bakfyllan från förra året sitter kvar fortfarande. Målvaktstränaren Pasi har dock nya dojor vilket naturligtvis är en bra och stabil sak. Nej, jag håller Sverige och Ryssland som litet av favoriter. Hhm. Spännande.


Från det ena till det andra, jag startar en liten resa genom statistikens och kuriosans underbara värld. Det är ett dignande buffébord som aldrig vill ta slut, man vill bara ha mer. Och så är det; aptiten växer medan man vräker i sig.



År 2009 gjorde vitryssen Sergey Demagin det snabbaste målet någonsin i hockey-VM:s historia. För honom tog det bara fem sekunder att måla. Av utrymmesskäl låter jag bli att nämna motståndarlaget som fick smaka på Sergeys snabba bössa. Och matchresultatet har jag förträngt. Kan vi förväntas oss ett mål på fyra sekunder under VM som startar imorgon?



Lars Ljungman (1918-1962), som spelade bland annat för Nacka SK och AIK, sköt tolv (12!) mål när Sverige besegrade Belgien med 24-1 i Prag 1947. Svårslaget och omöjligt rekord? Tror det. Jag har olika uppgifter angående Ljungmans målsaldo, en hel del hävdar att han "bara" lyckades med 11.



Att man inte vinner matcher sittandes i utvisningsbåset bevisade Mike Foligno, Kanada, 1981 i Göteborg. Han drog på sig 28 utvisningsminuter mot Sverige men det är en annan femma. Kanada slutade fyra och Sverige belade andra platsen.

2 kommentarer:

josephzohn sa...

Apropå hockeyögonblick och sekunder, jag minns två ögonblick, 2x4-4 .. ett var 1986 och det ögonblicket tog väl inte mer än typ 9 sekunder!
Men när var den andra vändningen??

Tommy sa...

P-kele! Svårt att hålla masken här faktiskt. Vi vänder tydligen blad. Bakåt. Vill ej minnas men visst, ibland vaknar jag mitt i natten och skriker ut min smärta. Förnedring. Kallsvettning. Finsk rädsla för nummer 13; Triskaidekafobi// Sudden/1991/Hoppas jag har fel. 2003? Tennismatch i Hartwall....