14 mars 2012

Lådor och jippon

Ofantelig träkista, stor som en skälig Laberolåda, intar i källaren ett ansenligt rum. Undrar nyfiket vad den kan innehålla. Inuti förvaras kanske stora väggursfodral för kriminella. Knappast att den innehåller zekiner från ett omdiskuterat bankrån. Huvudkudden säger mig det.


Huru som helst ligger en hund begraven men gud förbjude; inte nerbäddad i lådan. Obehagligt, minst sagt, men jag är glad att jag sett den. Lådan, alltså.  Då vet jag i alla fall var skåpet skall stå. Jag får helt enkelt göra en rockad. Grannen får dra sitt strå till stacken och flytta på cykeln annars får han på båten. Faller till föga och placerar couronne-spelet upp efter väggen, flera av ringarna saknas dock. Så gör jag. Blir bra. Svettningar följer. Jag friskar upp mig med gott gammalt marsöl.



Jippo runt slottet ikväll. Sprintlopp. Lite snuskigt kan tyckas, så nära in på födelsen av Estelle.
På damsidan är det en knivskarp duell om den totala världscupsegern: Björgen och Kowalczyk....men det visste ni redan. Till helgen avslutas det hela med tre lopp i Falun. Själv skulle jag bli förvånad om Björgen tappar greppet efter utklassningssegern senast i Holmenkollen. Ikväll tror jag dock på Ida. Herrsidan lämnar jag därhän.



-"Vad tar hon för något!" frågade min snart nioåriga dotter i söndags när tremilen var överstökad.
-"Hon dricker motionsdryck, äter taggtråd till frukost och så bärs hon fram av fanatisk hemmapublik!"

2 kommentarer:

Ailas sa...

Källare, lådor och sånt ska man egentligen inte ha alls. Oavsett vad det är i dem. För det är sällan något vettigt i dem, annars hade de inte varit i källaren? Kanske lite darrande logik, men logik likväl.

Tommy sa...

Livet är lite som lådor i allmänhet. Man måste fylla dem med något...och det är ju lite olika från person till person.