21 januari 2012

Rocambol

Frugal frukost. Skummar igenom Svenska Dagbladet. DN lyser med sin frånvaro. Dåligt!

◙ ◙ ◙

På gång. MVL:s Tant Julia och författaren. Utdrag ur den:

""Jag märkte att han kände sig besvärad, trots att han gjorde stora ansträngningar att dölja det. Han talade inte med samma självklarhet och övertygelse som tidigare, utan det märktes tydligt att hans fraser låg på ytan och att han var splittrad av bekymmer som han försökte dölja. Hans små utstående ögon hade en olycklig skuggning, som av ångest eller skam, och då och då bet han sig i läppen.. Hans långa hårman kokade av mjäll och runt hans hals som vinglade vilset innanför skjortkragen upptäckte jag en lite medaljong som han ibland smekte mellan fingrarna. Han visade mig den och sade: "En sann undergörare, Herren Kristus av Limpias." Hans lilla svarta kavaj hängde säckig runt axlarna på honom och han var blek i ansiktet. Jag hade bestämt mig för att inte alls tala om radioteaterserierna, men när jag nu satt där tillsammans med honom och upptäckte att han hade glömt bort tant Julias hela existens och våra samtal om henne, överfölls jag av en sjuklig nyfikenhet. Vi hade ätit färdigt vår buljong och väntade på bönorna och drack mörkt majsöl.""

◙ ◙

I Fildalefiakyrkan i Närpes (vi snackar 70-talet) underhöll ofta violinisten  Rodney Sand. Inget ont sagt om honom. Sedan kom Jean-Luc Ponty med i bilden och då var det kört!

Inga kommentarer: