31 januari 2011

HB och BMI

Full gas i junior-VM (u 23) i Otepää. Fäst och glid men ingen fest utan glid som vi har för vana att utbrista i skidsammanhang. Dessutom på Fischer. Se där insmyger sig lite reklam. Kerttu Niskanen,22, följde upp sitt VM-guld i sprint för några dagar sedan genom att knipa brons i dagens skiathlon (7,5 traditonell + 7,5 fristil). Riktigt kul. Kerttus bror Iivo är också med på samma ort. Han ingick i stafettlaget som belade tredjeplatsen i dagens stafett över 4x10. Utan tvekan en skidåkarfamilj.

Gnagande oro vad beträffar nya stjärnskottet Krista Lähteenmäkis hemoglobinvärde. Hon hade 161 och 162 för drygt en vecka sedan och blev då avstängd från vc-tävling. Gränsvärdet är 160. Fuffens i kulisserna? Hur som helst är hon nu med i Otepää och vann för ett par tre dagar sedan guldet på 10 km fristil i överlägsen stil. Hhmm. Till samlad finsk press säger Krista lugnande: -"Jag har alltid haft naturligt höga hemoglobinvärden!" ...fast på finska då.

Själv tycker jag att mitt BMI-värde förhöjts kraftigt under den gångna helgen. Av den anledningen hoppar jag över kvällens joggingtur.

3 kommentarer:

Ailas sa...

Såg också den där uppgiften och fick genast ont i magen... För visst undrar man lite över det "naturligt höga värdet". Man har ju varit med och kört åt prosten förr... :(

Tommy sa...

Läste i en finsk blaska att Krista fått dispens från FIS för sitt naturligt höga blodvärde. Hon spårar för dullt igen. Skitbra! Norskan Björgen har väl nå't liknande om jag förstått saken rätt. Nässpray?!

Tommy sa...

...dullt å dullt....fullt skall det va förstås....