7 maj 2010

Moravec





Intalade mig själv för några dagar sedan att inte ägna så mycket tid åt hockey-VM i Tyskland. MEN, ju närmare start desto ivrigare blir jag.

Ni vet hur det är! Fastnaglad i soffan och en slits mellan hopp och förtvivlan. Svett och nagelspott. Kvällens VM-premiär mellan hemmanationen och USA kan bli något alldeles extra. 76 152 åskådare på fotbollsarenan i Gelsenkirchen. TV 6 visar matchen.

Senast Tyskland arrangerade VM var 2001 och alla med blåvitt hjärta minns finalen med vånda. I pärmen skrev jag följande;

13 maj. 19:00. Finalen drar igång. FIN-TJE. Spelet böljar fram och tillbaka. Juha Ylönen är matchens dominant/gigant. Juha Lind och Ylönen - vicket radarpar.1-0 trycker Juha Lind in. YESSS. 2-0 petar Ylönen in efter Sami Salos vådaskott. Ser bra ut. Två perioder. 2-0. Plötslig scenförändring i början av tredje Vad är det som händer där ute?! Ajaj. Taffliga ingripande från mv Nurminen. Nervöst. Ser inte bra ut, alls. 2-1 Prochazka (ass Paty Patera). Nej. 2-2 Jiri Dopita. NEJ. EI. Mindre än sex minuter kvar. Jobba. Sätt den då! Nej. Jag klarar inte av det här. Matchen går in i förlängningens olustiga skede.. Finland har fantastiska chanser att sätta spiken. Det är som förgjort. 10:38 avgör så David Moracev (bilden) finaldramat på pass av Paty . Perhana. Ridå. Godnatt. Fy.

Karbonpapper. Två år tidigare i Norge hände samma sak men då med Hlavac i huvudrollen.
Nu blickar vi framåt. Det gamla är förgånget.


NÄRA-DÖDEN UPPLEVELSER-MED-FINSK-HOCKEY

I-SJUNDE-HIMLEN-UPPLEVELSER

5 kommentarer:

josephzohn sa...

Väntar med spänning på referatet alla talar om :))!!

Tommy sa...

Du tänker på matchen 1-4???!!! Då får du vänta i tie år. Distansreferat.

josephzohn sa...

Jag väntar.
Behåller jag min plats i kön??

Tommy sa...

Alla gånger!

josephzohn sa...

Då återkommer jag om inte Tre Kronor devalverar sig själva ikvällva!!