26 januari 2010

Tres Hombres

En platta som håller i alla väder. ZZ Tops bästa alster i mitt tycke. Platsar lätt på min-tio-i-topp. Snurrar titt som tätt hemmavid. Vinyl. Självklart. Tres Hombres (1973). Rak bluesrock. Okomplicerat. Tunggung. Riffet i superhiten La Grange enkel men sitter som en smäck. Lägg till pärlor som Jesus Just Left Chicago, Move Me On Down The Line och Precious And Grace m fl och du har underhållning för hela slanten. Vaxpropparna i dina öron löses upp och du omslutes av välbehag. Vinylomslaget är dessutom utvikningsbart vilket inte gör saken sämre. Låt snålvattnet rinna till vid anblicken av den mexikanska rätt som gett skivan dess namn.
Sen att jag är aningen svag för den gamla Elvis-dängan Viva Las Vegas från deras Greatest (1992) är en annan sak! Nog rapat över detta.

4 kommentarer:

GeoTaifun sa...

Den e guld.
Nästan glömt hur bra den var.
Lagt på den ... nyss ...

Tommy sa...

Bra, Björn. Den är guldtung.

Raggmunk sa...

En helt fantastisk skiva, jag har haft förmånen att se de tre skäggprydda herrarna vid tre tillfällen, helt underbart liveband.

Tommy sa...

Lyckeliga do, raggmunk. Själv har jag inte kommit till skott än men förhoppningsvis finns det chanser kvar!