4 december 2009

Ärligt talat

Bakom lucka 4 döljer sig "Ärliga blå ögon" med Anna Godenius. Se där! Nostalgifönstret är öppet igen. Av någon outgrundlig anledning kom jag att tänka på denna Tv-serie idag när jag stod i matkön inne på Konsum. Serien visades 1978 och Anna spelar den unga svindlerskan Berit som byter skepnad och lurar omgivningen på pengar. Och hon gör det suveränt! Berit har sitt tillhåll i Uppsala och gömmer stålarna i den där kakelugnen. Den glömmer jag aldrig. Kakelugnen.

Anna, 65, är än idag starkt förknippad med rollen. Hon har dock en hel del andra TV-produktioner och långfilmer på sin meritlista som jag inte närmare går in på. Ni får googla om intresset finns. Finns here i alla fall.

"Ärliga blå ögon" släpptes tidigare i år på DVD. Lutar starkt åt att jag tjackar den till jul.

3 kommentarer:

- sa...

Jag älskade den serien! :)

GeoTaifun sa...

Klart du skall investera i Svensk filmkultur. Underbara Uppsala miljöer från när en annan bodde där. Vi har den på video och barnen å jag såg den senast i somras och njöt.

Tommy sa...

Den är inte dum den där, nej!