30 juli 2009

Zlatanism

Zlatan lämnar ingen oberörd. Skyttekungen. Fotbollskonstnären från Rosengården. Mannen med det breda flinet. Tidigare trilskades han med journalister och lagkamrater som ingen annan. Han jonglerade med apelsiner så att Carew blev grön av avund. Carew är fortfarande helt paralyserad av Ibras konster!! Ibra hade även en fnurra på tråden med Lagerbäck men nu är de ett par igen. Zlatan har mognat. Han är far. Världens lyckligaste, enligt honom själv. En ledare. Han har nått sina drömmars mål; BARCELONA.

 Camp Nou är hans hemvist i fem år framöver. Han är sju resor bättre spelare än Samuel Eto'o - på alla plan. Lille Messi är fortfarande etta för mig och Zlatan inte långt därefter. Att jag sedan rankar Maradona som etta i alla tiders tio-i-topp är en annan sida av myntet. Skall bli kul att se firma Messi/Zlatan. Jag förväntar mig stor fotbollsshow. I Barca finns det plats för de bästa. Zlatan skall fortsätta vara Zlatan. Barcelona följer naturligtvis upp fjolårets succésäsong. Till hösten tar han över bindeln i landslaget. Kapten Zlatan. De närmaste fem åren, hoppas jag. Tittar jag i kristallkulan ser jag att Sverige missar VM 2010 men det visste vi ju redan. Chansen finns förstås men den är mikroskopisk. Lagerbäcks efterträdare utnämns efter Danmarkmatchen 10 oktober. Hallå, Hasse Backe! Landslaget genomgår en föryngringsprocedur och där blir Zlatan med kaptensbindeln en viktig kugge på den fortsatta resan in i framtiden.
Nedan följer mina tre personliga favoritcitat från en yngre årgång av kaxige Zlatan Ibrahimovic, son till Julka och Sefik:

1. -" Vad hon fick?! Hon fick Zlatan!"
(Svar på frågan om vilken present flickvännen fick när de förlovade sig)

2. -"Det finns bara en Zlatan"
(Om vilken världsstjärna han liknar 2001)

3. -"Därför att jag vill ha Zlatan. Jag är Zlatan. Zlatan är Zlatan!"
(Om namnet på ryggen 2001)

2 kommentarer:

dyanna sa...

I like your post.I wish you a wonderful day.Kisses.

Tommy sa...

Thanks!