25 maj 2009

Toarullen

Samtliga av de medverkande författarna i poesiboken Men det gör ju hundarna också! är vuxna personer med utvecklingsstörning, några med lång erfarenhet av att uttrycka sig genom poesi, men de allra flesta var nybörjare när arbetet med dikterna startade. Utgivningen av boken är Sveriges Kyrkliga Studieförbunds (det som numera heter Sensus) bidrag till Läsrörelsen.
Jag vill dela med mig av Laila Anderssons helt igenom lysande Toarullen! Håll till godo:

Han var länge på toa.
"Undrar om han bara
kopplar av?"
tänkte jag.
Då hörde jag.
"TOARULLEN.
Det finns ingen toarulle!"
"Här får du en"
sa jag
och knackade på dörren.
Han kunde väl sagt
det på en gång
och inte varit tyst
så länge.
Då hade ju problemet
varit ur världen.
En del lider i onödan
slog det mig.

Inga kommentarer: