2 maj 2009

Thriller från 1962

Här ett litet mästerverk. Robert Aldrichs fasansfulla thriller om två äldre syskon där före detta barnfilmsstjärnan Baby Jane, spelad av Bette Davies, terroriserar och trakasserar sin äldre rullstolsbundna och hjälplösa syster Blanche (Joan Crawford).

Avundsjuka och skruvad syskonkärlek i en enda lång mardröm som pågår i drygt 130 minuter. Trappscenen där Blanche försöker ta sig ner är bara för mycket. Bäva! Nagelbitare av värsta sorten.

Kuriosa i sammanhanget är att Bette Davis fick sin tionde Oscarnominering för sin tolkning av den psykotiska och gravt alkoholiserade Jane. Har du inte sett den - SE DEN! Ikväll!!

- Kunde inte låta bli att gräva i den "omtalade DVD-kassen" häromkvällen. Jag och frugan avverkade "Blodsbröder" från 2005 i regi av Daniel Fridell med Liam (Jon) Norberg i bärande huvudroll. Jon släpps ut ur fängelset och är fast besluten om att starta ett nytt liv men....
Betyg: 2

4 kommentarer:

josephzohn sa...

Vilken kanal??

Dessutom visar Ettan "Latcho droom", en musikalisk höjdare!!

Tommy sa...

Sorry! Blev lite fel där, josephzohn!!! Hyr den redan ikväll, menar jag. Den visas med andra ord inte på burken och jag vet inte när men jag hoppas inom snar framtid.

- "Latcho droom". Skall försöka....

josephzohn sa...

Okej då är jag med.
Lurad mao :)))

Tommy sa...

En luring men inte medvetet!