26 april 2009

Psykopaten Annie

Jag har valt kniven med omsorg och kan ej hålla mig längre! Nu hugger jag till. Här är hon. Min kvinnliga favoritskådis alla kategorier; Kathleen Doyle "Kathy" Bates.

Enastående aktris som erhöll en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för rollen som Annie Wilkes i den psykologiska thrillern "Lida" från 1990. Det går kalla kårar längs ryggraden, Bates är helt igenom lysande i rollen som psykopatisk beundrare av sin favoritförfattare Sheldon (James Caan). 60-åriga Bates har även titelrollen i rullen "Dolores Claiborne" som handlar om en traumatiserande familj. Stundtals obehaglig film, fantastiska foton. Hennes motspelare är Jennifer Jason Leigh!

Skådespel på högsta tänkbara nivå. Varför fick inte "Batesan" en Oscar för den rollen också?

2 kommentarer:

Vargklo sa...

Roligt att du läste min blogg, din är inte så tokig den heller. Älskar "Batesan". :D

Tommy sa...

Tack så mycket för det, Vargklo!!