23 september 2008

Leksa

Bandy igen. Vafalls? Tänkte bara att vi ej får glömma en snabb en vid namn Leo Segerman som du här ser på Veiteräs gruppbild (A-jun) från 1982. Leo knäar(nr 13), andra från vänster.

Han lirade för fyra klubbar under sin karriär; Veiterä (moderklubb i Villmanstrand), Porvoon (=Borgå, alltså) Akilles, Vetlanda BK (det du JOSEPHZOHN!) och IFK Kungälv.

Herr Segerman var känd för sin fantastiska speluppfattning - så kallad split-vision eller hur jag skall uttrycka det hela.Han ägde även ett stenhårt skott som fick motståndarna att blunda och publiken att sätta jägern i vrångstrupen. Leo hann med 84 A-landskamper i vilka han tjongade in 52 strutar. In i baljan godkänt.

4 kommentarer:

josephzohn sa...

Ja för fan Segerman minns man ju, en härlig spelare :)
Allvarligt skrivet så jobbade jag utomlands under tiden som han lirade i det underbart gula laget, men stadens gator och dess isytor talar fortfarande om hans storhet, har för mig att han jobbade/jobbar i det finska bandyförbundet???

jansson sa...

Jäger?
Är det i Småland man dricker Jäger på huvudläktar´n?

Tommy sa...

Stämmer!

Tommy sa...

Jag får kolla upp det där med Leos förehavanden. Apropå Jäger, jag får helt enkelt gå till botten med det hela!!