22 juni 2008

Hur mycket är klockaren?

Antti Tuuri skriver i sin bok HEM TILL ÖSTERBOTTEN enligt följande; Nikander frågade Rantalahti hur det gått för Maila-Jussit från Seinäjoki i bobollens superliga. Rantalahti var övertygad om att de skulle komma med i slutspelsomgången. Nikander beklagade att Mail-Jussit inte lyckats värva en ny klockare av samma kaliber som Mauri Pyhälahti, som ibland avgjort hela matchen genom sitt fantastiska utespel.


Vem var han, denna Pyhälahti? Så mycket känner jag till ändå att han tillhör bobollens stora, vald till årets spelare 1980, vald till årets klockare vid ett flertal tillfällen.

Mauri, född 12 mars 1951 i Ilmajoki, vann FM med sitt Seinäjoen Maila-Jussit både 1975 och 1985. Bobollen ligger fortfarande 2:a efter hockeyn vad beträffar publiksnittet.


Jag är förkrossad, mitt Holland utslaget av ett snabbt spelande ungt Ryssland. Grattis till Hiddinks mannar. Huru som helst en seger för den offensiva fotbollen. Trodde nog att Holland skulle klara av det efter Nistelrooys sena kvittering.....mitt tips således alldeles åt skogen. Å andra sidan kan jag inte alltid ha alla rätt!
Svårt inför kvällens kvart i Wien. Jag slår till med:

SPANIEN-ITALIEN 1-1
Spanien vinner i förlängningen 3-2





Inga kommentarer: