18 januari 2008

Tuula och squashen





Nu blir det squash! Och då tänker jag inte på grönsaksavdelningen inne på ICA. Nej, koncentrerar mig på racketsporten innesluten av fyra väggar och två spelare. Tyvärr hittar jag ingen bra bild på Tuula Myllyniemi men hur som helst är hon den första men inte sista squashspelaren i min blogg.


Tuula är av samma goda årgångsvin som jag d v s född 1964, hon har hela 18 finländska mästerskap på sitt samvete. Som bäst har hon rankats som 14:e kvinna i världen i denna för mig "underliga" racketsport. Hur konstigt det än låter har jag aldrig haft tillfället att överhuvudtaget lira squash, det har aldrig bara blivit av.


För mig har det berättats att squashen blev populär i Finland i början av sjuttiotalet och att det arrangerades, liknande friidrottens, finnkamper och att Sverige mestadels drog det längsta strået. Där ser man!
After this you can say Tuula if you're QUICK enough:


http://www.sci.fi/~kajun/finns/Samples/tuula.wav

Inga kommentarer: